Zasady diety o niskim indeksie glikemicznym

Zacznijmy od tego co to jest indeks glikemiczny? Indeks glikemiczny określa procentowo szybkość wzrostu stężenia glukozy we krwi po spożyciu produktów w porównaniu ze zwiększeniem, jakie następuje po spożyciu tej samej ilości węglowodanów w postaci czystej glukozy.

Zacznijmy od tego co to jest indeks glikemiczny?

Indeks glikemiczny określa procentowo szybkość wzrostu stężenia glukozy we krwi po spożyciu produktów w porównaniu ze zwiększeniem, jakie następuje po spożyciu tej samej ilości węglowodanów w postaci czystej glukozy.

Im wyższa wartość indeksu glikemicznego danego produktu czy posiłku, tym wyższe stężenie glukozy we krwi po jego spożyciu w odniesieniu do zmian obserwowanych po ekwiwalentnej ilości glukozy.

PODZIAŁ PRODUKTÓW

Biorąc pod uwagę wartość indeksu glikemicznego, produkty spożywcze możemy podzielić na:

–  produkty o niskim indeksie glikemicznym (IG ≤ 55%),

– produkty o średnim indeksie glikemicznym (IG 55–70%)

– produkty o wysokim indeksie glikemicznym (IG > 70%)

Wysoki indeks glikemiczny mają znacznie przetworzone produkty zbożowe i ziemniaki, podczas gdy większość surowych warzyw i owoców oraz nasion roślin strączkowych charakteryzuje się niskim IG.

PODSTAWA DIETY

Podstawą diety o niskim indeksie glikemicznym powinny być produkty, takie jak większość surowych owoców i warzyw, produkty mleczne, warzywa strączkowe oraz orzechy. Proporcjonalnie mniejszy udział w diecie o niskim indeksie glikemicznym zajmują pieczywo pełnoziarniste, czy wytwarzane na zakwasie, naturalne płatki zbożowe, nierozgotowane makarony, kasze oraz ryż.

W najmniejszej ilości zalecane są produkty o najwyższym indeksie glikemicznym takie jak: przetworzone produkty zbożowe, w tym pieczywo z wysoko oczyszczonej mąki, i większość zbożowych przetworów śniadaniowych, wyroby cukiernicze, słodycze, słodkie i słodzone napoje, ziemniaki i inne długo gotowane, rozdrobnione warzywa.

ŁADUNEK GLIKEMICZNY

Niektóre produkty o wysokim indeksie glikemicznym w zwyczajowo spożywanej porcji zawierają niewielką ilość przyswajalnych węglowodanów, dlatego obok indeksu glikemicznego, stosowane jest także pojęcie ładunku glikemicznego produktów spożywczych. Wartość ładunku glikemicznego określa więc odpowiedź glikemiczną po spożyciu określonej porcji produktów spożywczych.

Im wyższa wartość ładunku glikemicznego, tym większy wzrost stężenia glukozy we krwi i silniejsza odpowiedź insulinowa na porcję danego produktu. Produkty o podobnym ładunku glikemicznym, po spożyciu ich standardowej porcji, mimo różnego indeksu glikemicznego, powodują zwykle podobną odpowiedź glikemiczna.

Co wpływa na wartość indeksu glikemicznego?

Między innymi:

– zawartość i wzajemne proporcje glukozy, sacharozy, laktozy i skrobi w produkcie,

– struktura skrobi (proporcja amylozy do amylopektyny) – produkty zawierające skrobię o dużym udziale amylopektyny mają wysoki indeks glikemiczny (np. mąka pszenna), zaś produkty zawierające skrobię bogatą w amylozę mają niski indeks glikemiczny, np. rośliny strączkowe.

– zawartość innych składników w produkcie (tłuszcz, białko, błonnik pokarmowy) – istotne w kontekście odpowiedniego bilansu diety. Tłuszcz oraz białko powoduje opóźnienie opróżniania żołądka, jak również trawienia i wchłaniania węglowodanów w jelicie cienkim.

Dieta o niskim indeksie polecana jest dla osób zmagających się z insulinoopornością, a także trądzikiem i PCOS (u kobiet). Ponadto świetnie sprawdzi się również u osób zdrowych jako prewencja chorób cywilizacyjnych.

Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom naszych Klientów poszerzyliśmy dotychczasową ofertą cateringu dietetycznego o dietę o niskim indeksie glikemicznym – LOW IG.

Sprawdź naszą ofertę!